Рекомендації вчителям з профілактики дезадаптації в учнів першого класу

  1. Урахування вікових і індивідуальних психологічних особливостей дітей.
  2. Демонстрація вчителем віри в успіх дитини.
  3. Відділення оцінки конкретного вчинку від оцінки особистості дитини.
  4. Запобігання груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
  5. Порівняння якості роботи дитини тільки з її попередніми роботами.
  6. Вказуючи на помилки, намітити шлях до успіху.
  7. Акцентування уваги учня на його успіхах, перемогах.
  8. Створення ситуації успіху.
  9. Надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком.
  10. Запобігання частому використанню в мові слів – заперечень.
  11. Підтримка і заохочення проявів активності в роботі на уроці у скутих, сором’язливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класі.
  12. Бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна включати в групу з 2-3 учнів, що разом будуть розповідати вірш, співати пісню і т.д., щоб вони відчули підтримку.

Для встановлення гарних стосунків між дітьми в класі й формування в них конструктивних способів взаємодії можна проводити заняття на теми: “Знайомство. Як подружитися”, “Що таке дружба” і т.д. Така робота буде більш ефективною, якщо на заняттях використовувати інсценування ситуацій, обговорення, проказування почуттів за даними ситуаціями. Також корисними будуть заняття з використання веселих, жартівливих командних ігор.

Як підтримати дисципліну в класі?

Дисципліна – це умова, засоби й результат виховання, вона потребує зустрічних зусиль. Головною умовою дисциплінованої поведінки учнів є доброзичливі відносини між учителями і дітьми.

Необхідно враховувати що дисципліну в класі обумовлюють раніше нагромаджений досвід поведінки учнів, організованість класу, ставлення до навчання, предмета, вчителя, дотримання єдиних вимог до учня всіма вчителями, які працюють у класі, загального порядку умов і традицій даної школи.

Під час роботи в класі і для підтримання дисципліни необхідно враховувати наступні правила:

  • Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте освітнім процесом, при цьому стимулюйте їхню активність.
  • Не відволікайтеся на незначні порушення, моралізування.
  • Дотримуйтеся доброзичливого, мажорного тону, будьте уважні до кожного учня. Надавайте необхідну підтримку, відзначайте успіхи, створюйте життєрадісний оптимістичний настрій у класі.
  • Стежте за правильністю постави, проводьте фізкультхвилинки; не допускайте перевтоми учнів.
  • Надавайте учням можливість частіше працювати у групах – це може бути стимулом до зайнятості кожного, хорошого настрою і поведінки.
  • Створюйте умови, щоб важкі, слабкі діти мали можливість відчути себе лідерами.
  • Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму. Гнів, дратівливість, імпульсивність не сприяють зміцненню дисципліни й авторитету вчителя.
  • Будьте привітними.
  • Не виявляйте антипатій до важких учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями.
  • Не припускайте появи „любимчиків”, це створює зайві проблеми, ускладнює стосунки в колективі.
  • Умійте керувати емоціями, знайте ціну кожному слову, тонові. Не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими.
  • Не соромтеся виявляти почуття гумору. Можна посміятися і над собою, не вважайте себе досконалістю. Але не можна висміювати учнів. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний учитель.
  • Підтримуйте контакт з учнями поза уроками, на заняттях гуртка, позакласних заходах, спільних походах.
  • Зміцнюйте зв’язки з батьками, намагайтеся отримати від них підтримку, але не сподівайтеся, що вони вирішать проблему з дисципліною в класі. Виявляйте коректність у взаєминах з батьками. Постійна негативна інформація, скарги псують відносини, викликають недовіру до вчителя, його можливостей, здібностей навчати й виховувати дітей.
ДЖЕРЕЛО. Адаптація першокласників до навчання в школі: методичний посібник / укл. О. М. Івахова. с. Петрашівка, 2016. 98 с.
Кiлькiсть переглядiв: 70